5 exercitii pentru a-ti pastra motivatia

Introdu mai jos adresa ta de email si aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul nostru, pentru a primi cele mai noi articole publicate si alte resurse gratuite:

motivatie

De-a lungul timpului am mai postat pe blog articole despre motivatie si acum revin cu alte cateva exercitii foarte bune, care te vor ajuta sa iti pastrezi motivatia pe masura ce te indrepti spre indeplinirea obiectivelor pe care ti le-ai propus.

Adevarul este ca motivatia reprezinta unul din cei mai importanti factori pentru indeplinirea obiectivelor, deoarece, pentru realizarea unor scopuri marete va fi nevoie de multa munca, va trebui sa depasesti obstacolele care va vor aparea in cale, va trebui sa mergi inainte indiferent de problemele care se vor ivi. Iar pentru aceasta, ai nevoie de o motivatie foarte puternica.

Bineinteles, primul pas este sa iti doresti cu adevarat sa realizezi acel lucru, acest mic detaliu este esential pentru ca te va motiva sa incepi, sa actionezi, insa pe parcurs iti vei pierde din motivatia. In continuare iti prezint 5 exercitii excelente care te vor ajuta sa te motivezi, pentru a-ti putea indeplini obiectivele.

1) Tine evidenta progreselor pe care le faci

Una dintre cele mai bune metode pentru a-ti pastra motivatia o reprezinta alcatuirea unui sistem propriu de urmarire a progreselor pe care le faci. Nu trebuie sa te sperie termenul de “sistem”. L-am folosit aici in scop generic, insa poate fi vorba de notarea progresului zilnic intr-un carnetel, alcatuirea unui tabel in care bifezi lucrurile pe care le faci in fiecare zi, desenarea unor grafice sau alte elemente vizuale care sa reprezinte progresul pe care-l inregistrezi cu fiecare pas.

MotivatieEu, de exemplu, cand mi-am propus sa slabesc de la 80 la 73 de kg intr-o luna (si am reusit, desi stiu ca aceste fluctuatii de greutate nu sunt sanatoase, insa nu fac un obicei din asta), mi-am desenat pe o coala de hartie A4 un dreptunghi gol, vertical pe care am marcat valorile 80, in partea de sus, si 73 in partea jos. Apoi am impartit pe verticala in 7 parti egale si am notat in dreptul fiecarei linii 74, 75, 76, 77, 78, 79. Aceasta hartie am pus-o pe panoul din fata patului, un panou unde-mi trec obiectivele sau pun alte poze sau citate motivationale (eu ii spun panoul cu obiective sau panoul vizualizarii, in engleza suna mai frumos: “vision board”). Astfel, de fiecare data cand ma dau jos din pat, am in fata toate acele lucruri care ma ajuta sa-mi mentin motivatia si sa continui sa lucrez pana la indeplinirea obiectivelor stabilite.

Pe masura ce slabeam cate un kilogram, notam pe hartia de pe panou progresul inregistrat. Coloram cu creionul bucata respectiva din dreptunghi, astfel ca in mod permanent aveam o reprezentare vizuala a progreselor pe care le faceam.

Hai sa-ti prezint o alta metoda vizuala pentru a tine evidenta modului in care iti folosesti timpul in fiecare zi si pentru a vedea exact ce activitati zilnice ai realizat dintre cele pe care ti le-ai propus.

Sa spunem ca ti-a placut articolul pe care l-am scris saptamana trecuta despre modul in care isi incep ziua oamenii de succes si ti-ai ales si tu cateva astfel de obiceiuri pe care sa le faci in fiecare dimineata. In plus, te-ai hotarat sa mai adaugi inca alte cateva activitati in fiecare seara, precum stabilirea obiectivelor pe ziua respectiva, scrierea din nou a listei cu cele 10 motive de recunostinta, citirea a minim 30 de minute inainte de culcare.

Tabel activitati zilnice

Acum, ia o coala de hartie A4 si deseneaza un tabel cu 30-31 de linii si in jur de 10 coloane. In dreptul fiecareia dintre cele 10 coloane noteaza in partea de sus a tabelului activitatea pe care ti-ai propus sa o faci zilnic: 15 minute vizualizare, citit 30 de minute, scrierea celor mai importante 10-15 obiective pe anul curent, minim 15 min de exercitii dimineata si asa mai departe. In dreptul fiecarei linii, in stanga tabelului, numeroteaza zilele lunii: 1, 2, 3, 4 pana la ultima zi a lunii in curs.

Apoi, in fiecare seara, exact inainte de culcare (practic, ultimul lucru pe care-l faci inainte sa stingi becul si sa te bagi in pat) este sa bifezi in tabelul respectiv cu X si O sau orice alte 2 semne diferite doresti, astfel, cu X rosu beifezi lucrurile pe ziua respectiva pe care nu le-ai facut, cu O verde le bifezi pe cele realizate.

Scopul tau este sa incerci ca pe zi ce trece, sa bifezi in tabel cat mai multe casute cu O verde si cat mai putine cu X rosu. Atunci cand vei reusi sa ai un astfel de tabel plin doar cu verde, inseamna ca esti pe drumul cel bun si tocmai ai facut un pas imens spre succes.

Daca nu ai folosit pana acum aceasta tehnica, te sfatuiesc sa o incerci, cred ca vei fi incantat de rezultate.

2) Pune pe perete, undeva la vedere, poze cu obiectivele pe care vrei sa le realizezi

Aceasta este o alta tehnica extraordinara care te va ajuta sa-ti mentii motivatia si sa ai energia necesara pentru a trece la actiune, chiar si atunci cand esti plictisit, somnoros sau dezamagit. Este foarte important sa pui aceste poze undeva la vedere, pentru a le vedea pe tot parcursul zilei. Eu le pun tot pe acel panou din fata patului, deoarece il vad atunci cand intru in camera, cand stau in pat, cand ma trezesc. Practic, aproape orice as face in camera, vad acel panou cu obiective. Un astfel de panou se gaseste aproape in orice librarie, este din material de pluta, cu rama de lemn, costa undeva in jur de 35-40 de lei.

Cand mi-am propus sa slabesc cele 7 kilograme, am decupat din revista Men’s Health o poza cu un culturist aflat in forma maxima, in perioada competitionala, si am pus poza pe panou. Desi obiectivul meu nu era sa pun masa musculara, ci doar sa slabesc, aceasta poza m-a ajutat foarte mult pe parcursul acelei perioade, deoarece, de fiecare data cand vedeam poza, imi aminteam de obiectivul stabilit si astfel reuseam sa ma abtin de la a manca dulciuri, inghetata, prajituri, sau ieseam la alergat, indiferent ca eram obosit sau aveam chef sa ma uit la un film si sa mananc popcorn.

Indiferent care este obiectivul pe care ti l-ai propus, cu siguranta poti gasi o poza cu acel lucru, pe care sa o poti pune pe perete, undeva la vedere, astfel amintindu-ti de fiecare data de obiectivul respectiv si motivandu-te sa treci la actiune, indiferent de starea pe care o ai.

3) Imparte fiecare obiectiv principal in mai multe obiective mai mici

Problema cu obiectivele marete, pe termen lung, este ca rezultatele se vad abia dupa foarte mult timp. Trebuie sa muncesti cu perseverenta luni sau chiar ani de zile, pentru a putea vedea rezultatele. Iar acest lucru este descurajant si foarte demotivant.

De aceea, ideal ar fi sa-ti imparti fiecare obiectiv principal in mai multe obiective secundare. Apoi iei pe rand fiecare dintre obiectivele mici si le rezolvi pe fiecare in parte. Avantajul e ca, fiind mai mici, le poti realiza mai usor, iar cu fiecare obiectiv indeplinit, motivatia ta va creste si mai mult, stiind ca esti cu un pas mai aproape de indeplinirea obiectivului final.

De exemplu, sa zicem ca vrei sa devii independent financiar si sa te penzionezi la varsta de 40 de ani. Daca acum ai 30 de ani, asta inseamna ca trebuie sa mai lucrezi inca 10 ani pentru a-ti putea indeplini obiectivul. Asa-i ca-i aproape imposibil sa muncesti atata timp pentru un obiectiv pentru care vei vedea rezultatul final abia peste 10 ani? Este foarte greu sa-ti mentii motivatia si increderea pentru atat de mult timp.

Acum sa incercam o varianta ceva mai abordabila. Presupunand ca ti-ai stabilit deja stilul de viata pe care-l vei avea si suma de bani necesara pentru a trai pana la sfarsitul vietii fara a mai fi nevoie sa mergi la serviciu, imparte acea suma de bani la numarul de ani ramasi (in cazul acesta 10) si stabileste-ti ca obiectiv sa strangi in fiecare an, in urmatorii 10 ani, suma respectiva de bani. Daca si asa pare greu sa iti mentii motivatia, imparte si aceasta suma la 12 si astfel vei afla cat trebuie sa dai deoparte in fiecare luna.

In modul acesta, este mult mai usor sa observi progresele pe care le realizezi, si pe masura ce trece luna si ai strans suma de bani necesara, tai obiectivul de pe lista, iar acest lucru are un efect psihologic extraordinar, mentinandu-te motivat si pregatit pentru realizarea obiectivului principal.

4) Ofera-ti o recompensa dupa fiecare obiectiv indeplinit

Aceasta tehnica functioneaza foarte bine impreuna cu tehnica precedenta. Atunci cand esti recompensat pentru o anumita activitate pe care o faci, iti creste increderea in tine si esti si mai motivat. De aceea este important sa-ti oferi cate o recompensa dupa ce ai realizat ceva.

Aplicand acest principiu impreuna cu cel de la pasul 3, te vei recompensa mai des, in acest fel pastrandu-ti motivatia necesara pentru a continua spre indeplinirea obiectivului major. Ideal ar fi ca recompensa sa fie pe masura obiectivului indeplinit: daca ai realizat ceva important, meriti o rasplata pe masura, insa nu te poti recompensa cu un weekend la munte doar pentru ca ai lucrat 3 ore la un proiect.

5) Vizualizeaza zilnic obiectivul ca fiind indeplinit

Vizualizarea este unul dintre cele mai puternice exercitii mentale pentru succes, de aceea il recomand atat de des. Este un exercitiu simplu, nu ai nevoie de absolut nimic in plus pentru a-l realiza, decat de 10-15 minute de liniste, in care sa te poti gandi la obiectivele tale.

Ideal ar fi daca l-ai putea face macar de 2 ori pe zi, o data dimineata si o data seara. Stai intins in pat cu ochii inchisi si imagineaza-ti “drumul” pe care trebuie sa-l parcurgi pentru a realiza ce ti-ai propus. Incearca sa-ti formezi in minte imaginea ta reusind sa indeplinesti toti pasii necesari, imagineaza-ti cat de bine te vei simti cand iti vei indeplini obiectivul, ce impact va avea acest lucru asupra vietii tale.

Atentie totusi sa nu cazi in cealalta extrema. Daca stai si meditezi 2 ore, dar nu faci nimic, nu te ajuta prea mult. Se spune ca vizualizarea exagerata, dusa la extrem, are un efect negativ, in sensul ca ajungi sa traiesti atat de intens bucuria obtinerii lucrului pe care ti-l doresti, incat nu mai ai nicio motivatie sa mai treci la actiune, deoarece senzatia de placere deja exista. Fii atent sa nu cazi in aceasta capcana. Rostul vizualizarii este sa te motiveze sa treci imediat la actiune.

Aplica acesti pasi ori de cate ori simti ca nu mai ai motivatia necesara pentru a-ti urmari visurile si vei fi uimit de eficacitatea lor.

Incepe chiar de astazi sa pui in aplicare macar unul din exercitiile prezentate. Poti incepe cu exercitiul 2, nu dureaza mult, dar iti va oferi o senzatie de placere extraordinara. Apoi, integreaza in rutina ta zilnica si celelalte exercitii. Mult succes!

8 Responses to 5 exercitii pentru a-ti pastra motivatia

  1. Petronela says:

    Foarte interesant!(:

  2. Ciprian Bud says:

    Mi-a placut foarte mult faptul ca ai mentionat la sfarsit si de capcana vizualizarii, in care am cazut si eu intr-o anumita perioada.

    Imi vizualizam indeplinirea obiectivelor in cele mai mici detalii, lucru care ma facea fericit si implinit, iar in momentul implinirii respectivelor obiective parca nu ma mai bucuram deloc, din contra reactionam poate total diferit daca nu se intampla exact ca in viziunea mea. Am avut nevoie de ceva timp pana am reusit sa-mi dau seama ca trecusem in cealalata extrema si era timpul sa restabilesc echilibrul.

    Din nou un articol foarte reusit. Felicitari!

    • Eliza says:

      Ciprian am sa iti spun un secret pe care l-am auzit la Brian Traci in cartea ,,Succesul in viata” zicea asa ,,Viitorul e limitat doar de imaginatia noastra” iar Mike Dooley avea o idee asemanatoare ,,Noi proiectam planurile si visele, le facem sa para reale cu toti pasii de la A la Z pe ideea ca ele se vor implini si NE SI GANDIM CUM. GRESIT!
      INCEPEM CU SFARSITUL: Noi ACUM trebuie sa vizualizam FINALUL deoarece nu putem sa ne punem cu Universul pentu ca nu avem de unde sa stim CUM vom ajunge acolo, CUM ramane problema Universului” Treaba noastra e sa facem toate demersurile sa reusim doar ca pe parcurs pasii se pot schimba, cand o sa intelegem asta ne putem adapta noilor circumstante.

  3. Foarte bun articolul. Bine ai punctat atat tu cat si Ciprian despre vizualizarea dusa la extrem. Cateodata te poti pierde

  4. danut says:

    Panouri de pluta se gasesc la IKEA, sectiunea de birouri, si costa 20 de LEI :) .

  5. Alex says:

    Toti acesti pasi sunt importanti! Totusi nu cred ca i-am implementat vreodata pe toti. Primii trei i-am implementat si am avut anumite rezultate.

    Ma intreb oare ce s-ar intampla daca i-as implementa pe toti?

  6. George says:

    Eventual iti poti impune si cateva restrictii in cazul in care iti pierzi motivatia in a parcurge unul din pasi. Da, stiu ca motivatie inseamna sa nu dai inapoi, dar important e sa faci lucrurile asa cum ti-ai planificat. Nu amana niciodata, nu spune ca faci un lucru pe care l-ai planificat acum, in 10 minute. Cu cat esti mai bine organizat, cu atat creste motivatia. Si incearca sa nu-ti stabilesti obiective greu de indeplinit, pentru ca uneori te fac sa renunti.

  7. Mircea Jr says:

    “Ar trebui predat in scoli asa ceva” ,in pragul acela de 14-15 ani, Felicitari

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Read more:
sarbatori-fericite
Cele mai bune articole de dezvoltare personala din 2011 + Scurta retrospectiva

Schimband gandirea, iti schimbi viata - Brian Tracy
Schimband gandirea, iti schimbi viata – Brian Tracy

7-pasi-pentru-a-deveni-cel-mai-bun
7 pasi pentru a deveni cel mai bun in domeniul tau

Formula succesului absolut
Formula succesului absolut

Crezul Optimistului - Exemple de afirmatii pozitive
Crezul Optimistului – Exemple de afirmatii pozitive

Close